onsdag 30 september 2009

Akut-joint-galla-oskuld


















Och nu kommer inlägget om min stukade fot och mitt engelska akut-besök.
Jag har hypat sjukvårdssystemet i england sen jag hörde om all dess bra förmåner, gratis, effektivt och för att inte trampa på min åsikt om sjukvård överlag, gillart.
Akuten var något alldeles speciellt, akuten är det mest komplexa stället på hela sjukhuset, det är sjukhusets mekka, ingen vet vad som komma skall och stämningen är ofta dämpad.
Oftast blir man smärre less på akutens väntetider men i måndags gick det hemskt snabbt, 1-2 timmar tog det och med underhållning så gick tiden snabbt.
Underhållningen bestod av x-antal akter:


1. Alla patienter som hade en uns av feber blev direkt skickade till ett isolerat rum och klädda med munskydd. drama.

2. Paret bredvid mig och syster verkade till en början onyktra, sköna tänkte jag, efter ett tag började paret högt och prata om joints, ögonblicket senare drog dom fram gräs och började tappa en ciggarett på sin älskade, snälla tobak och proppade den istället med gräs, i famnen mekade dom alltså ihop deras joint, jag förstod inte, kände mig som en pryd skolflicka och inte för att hejda dom från att röka sin joint utan för att skydda dom från vad jag trodde var ett regelrätt sjukhus och med tillhörande personal.
Jag förväntade mig något slags uppror, något slags ljud om att det dom gjorde var lite otippat, bara lite, lite o-okej och på något vis försöka hejdas. Men inte. Inte alls, dom tog det hemskt lugnt, satt och fnittrade och gick till slut ut till rökrutan och rökte.
För att sedan sniffa, ja historien tog inte slut.
3. En kvinna skjutsad i rullstol spydde med sådan kraft att ögot lurade mig och hon verkade flyga fram i rullstolen pga gallan, hon hulkade och skrek av spyans miserabla vibbar.

Hemkst kul.

Min fot är helt enkelt stukad, inget roligare än så, trodde kanske att jag skulle få min virgin-gipsning men icket.
Så för att matcha bloggensnamn svenochGRETA så tar jag nu denna blogguppg på största allvar och låter dagensoutfit bli en Greta-svullen fot.

2 kommentarer:

  1. Itz so jolly fun, dipp'n dope n'occationally pot down at th-Er. Me an' ma sugaplum BRande' neva thought y wudda mention thes, noless post it' n blogspot.
    yu bedda watch yr back m8

    ps. love ur foot in' that angle
    ds. only usin' enfaun cuz she's easy, and youve got no clu wat so evR conzerning those comments-settings

    SvaraRadera
  2. så himla fantastiskt det låter som något för mig

    SvaraRadera